راهکارها  (Virtual Desktop Infrastructure) VDI جهت استفاده کلاینت‌ها از مزایای مجازی‌سازی به یکی از راهکارهای موردتوجه در سازمان‌ها بدل شده است. قابلیت‌ها و امکانات متنوعی که میز کارهای مجازی به کاربر می‌دهد، VDI را به یک گزینه قابل‌بررسی در بسیاری از سازمان‌ها بدل کرده است. به‌جای استفاده از دستگاه‌های کامپیوتر معمولی به‌عنوان کامپیوتر کاربران، کافی است کاربران ازThin Client یا Client Zero استفاده نمایند و تمامی قابلیت‌های موردنیاز خود را از طریق بستر VDI داشته باشند. ازجمله مزایای استفاده از VDI می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها به دلیل پرهیز از استهلاک دستگاه‌های:PC هرروز با افزایش نیازمندی سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارها، نیاز به PC های قدرتمندتری خواهید داشت. آمارها نشان می‌دهد که معمولاً سازمان‌ها هر چهار الی پنج سال یک‌بار اقدام به تعویض PC های کاربران شبکه خود می‌نمایند. در صورت استفاده از VDI، به این دلیل که پردازش در سمت پردازشگر مرکزی انجام می‌شود، لزومی ندارد هرچند سال یک‌بار، PC های کاربران را ارتقا دهید. از طرفی، به دلیل انجام پردازش بر روی سرور مرکزی، استهلاک دستگاه‌های Thin Client یا Zero Client  بسیار کمتر از PC های معمولی خواهد بود.
  • صرفه‌جویی در هزینه برق: دستگاه‌های Thin Client و Zero Client، برق و گرمای بسیار کمتری نسبت به PC ها ایجاد می‌کنند
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات: وقتی از Thin Client یا Zero Client استفاده می‌کنید، هزینه تعمیرات و عیب‌یابی مشکلات کاربران نسبت به PC بسیار کمتر خواهد بود.
  • مدیریت مرکزی: زیرساخت VDI امکاناتی در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از مزایای مدیریت مرکزی می‌توانید سیاست‌های خود را به‌صورت بهینه تزریق کنید. به‌خصوص هنگامی‌که تعداد کاربران زیاد است و گستردگی فیزیکی زیادی هم دارند، مواردی مانند Deployment مرکزی یک چالش برای شما خواهد بود. با استفاده از امکانات جانبی VDI، مدیریت مرکزی بسیار قوی‌تری خواهید داشت.
  • با استفاده از قابلیت‌ها پیشرفته بستر VDI می‌توان چندین سرویس جانبی به کاربران ارائه نمود. ازجمله می‌توان به مکانیسم‌های پشتیبان گیری بهینه از دستگاه کاربر، استفاده از قابلیت‌های Clustering برای برخی از کاربران مهم، استفاده از انعطاف‌پذیری بسیار بالای بستر VDI اشاره نمود.
  • کنترل بهتر دستگاه‌های کامپیوتر کاربران
  • امکان فراهم ساختن سطح امنیتی بالاتر با استفاده از سیاست‌های مرکزی
  • پشتیبانی قابل‌انعطاف از RADIUS جهت انتخاب two-factor Authentication و همچنین پشتیبانی از سازندگانی چون RSA SecureID ,VASCO DIGIPASS, SMS Passcode, and SafeNet
  • امکان پیاده‌سازی desktop توسط اکانت های تعریف‌شده در Active Directory و همچنین پیاده‌سازی read access policy بر روی این Desktop ها در صورت استفاده به‌صورت Provision view
  • قابلیت زمان‌بندی تهیه نسخه پشتیبان بدون درگیری کاربر، حتی از VM